BIKERFRIENDS.NL

BIKEADVENTURES

08-Team Birgit Scheffer 2018 aan de start in de Yamaha R3Cup

 

Yamaha R3 Cup-Hockenheim

Dit weekend stond het laatste weekend van de Yamaha R3 cup op het programma. Donderdag middag reisden we af naar het Duitse Hockenheim. Een aardig eindje rijden voor ons.

Vrijdag

Ik had nog nooit gereden op dit circuit, dus heb ik vrijdagochtend voor de eerste vrije training nog een rondje gelopen om de baan wat beter te leren kennen. Al snel kwam ik er tijdens de training achter dat er best veel hobbels in de baan zaten en ik had best veel moeite om goede referentiepunten te vinden.

 

 

FP1: P18 IDM, P11 Yamaha R3 Cup, 1:48.6
FP2: P18 IDM, P11 Yamaha R3 Cup, 1:46.8

Zaterdag

Zaterdagochtend om 09:00 hadden we al de eerste kwalificatie. De tweede kwalificatie was om 12:10, dus het was van te voren al duidelijk dat het in Q2 sneller zou gaan dan ik Q1. Onder de koude omstandigheden reed ik wel alweer sneller dan de dag er voor. Ik had direct al door dat ik een aantal dingen had gevonden op de baan waardoor ik sneller was. In de tweede kwalificatie kwam dit er ook uit en reed ik een 1:43.8. Hier was ik heel tevreden mee omdat ik opeens 2,5 seconde van mijn tijd af had gereden. ‘s Middags stond ook al de eerste race op het programma. Ik mocht starten als 14e in totaal. Ik had helaas een hele slechte start en kwam niet goed van mijn plek. In bocht 1 werd ik ook nog wijd gedrukt, ik verloor voor de tweede bocht dan ook al 5 plekken. Ik kwam niet lekker in mijn ritme en kwam samen met Xavier te rijden. We kwamen uiteindelijk naast elkaar over de finish en Xavier zat net 0.04 seconde voor mij. P9 Yamaha R3 cup en P14 totaal.

 

 

Q1: P17 IDM, P10 Yamaha R3 Cup, 1:46.1
Q2: P14 IDM, P8 Yamaha R3 Cup, 1:43.8
Race 1: P14 IDM, P9 Yamaha R3 Cup, 1:44.2

Zondag
Zondagochtend om 09:30 begonnen we met een warm up. Ook nu was het nog heel koud, dus geen risico’s nemen en gewoon lekker mijn rondjes rijden. Dit resulteerde in een 1:45.4. Zondag om 14:00 stond de tweede race op het programma. Deze race ging veel beter dan de eerste. Mijn start was goed en ik kon een tijdje mee met de jongens voor me. Al snel kwamen we in een groepje te rijden met 4 rijders. We reden het gat dicht naar de coureur voor ons, en zo zaten we met zijn vijfen. Elke ronde werd er meerdere malen van positie gewisseld. Ik ging in de laatste ronde als eerste het achterste rechte stuk op, hier kwamen direct al 2 jongens mij voorbij uit de slipstream. Later in de Sachs Kurve kwam er nog iemand mij voorbij en lag ik dus vierde van de groep. Ik had eerlijk gezegd helemaal niet door dat het de laatste ronde was, maar ik kon er niet meer voorbij voor de finish. Het was wel een hele mooie race en ik ben uiteindelijk als 15e totaal en als 9e van de Yamaha R3 Cup over de finish gekomen. Tijdens de race hele mooie gevechten gehad en mijn snelste tijd nog weer verbeterd naar 1:43.1.


WarmUp: P15 IDM, P8 Yamaha R3 Cup, 1:45.4
Race 2: P15 IDM, P9 Yamaha R3 Cup, 1:43.1

 

Het seizoen zit er helaas al weer op. Heel veel geleerd dit jaar, en het gat naar de kop gedurende het jaar steeds kleiner gemaakt. Nu hebben we weer de hele winter de tijd om alles klaar te maken voor aankomend jaar!

 

Yamaha R3 Cup/IDM Assen

Afgelopen weekend stond er weer een race op Assen op het programma, ditmaal tijdens het IDM.De vrijdag begonnen we met twee vrije trainingen. De eerste training was nat, op regenbanden naar buiten dus. Met mijn tempo zat het gelijk goed, ik liet me goed van voren zien en het gevoel op de motor was heel goed. Helaas heb ik maar 2 rondes kunnen rijden, nadat ik in de Ruskenhoek per ongeluk instuurde over de curbstones. Deze waren natuurlijk heel glad, en mijn achterband verloor dan ook grip. Ik ging er met een highsider af, einde vrije training. Toch een 14e tijd, ondanks dat ik maar 2 ronden had gereden. Tijdens de tweede vrije training waren de omstandigheden een stuk lastiger. De baan was aan het opdrogen, en iedereen dacht dat het nog natter was dan dat het eigenlijk was. Na twee ronden op regenbanden toch maar naar binnen gestuurd, de baan was op de Ruskenhoek na haast volledig droog. Andere banden er onder en weer naar buiten, in de Strubben was het helaas alweer gedaan. Het ging mis met schakelen, en door een combinatie hiervan met koude banden ging ik wéér onderuit. Einde vrije training. Geen tijd gezet.

  

Zaterdag begonnen we weer met goede moed. Ditmaal bleef het gelukkig droog, en er stonden twee kwalificaties op het programma. De eerste kwalificatie stond vooral in het teken van de motor checken. Alles bleek nog recht en werkte gelukkig naar behoren. Helaas kwam ik niet verder dan een 2.02. Ik wist natuurlijk dat het lastig ging worden na twee valpartijen, maar toch was ik lang niet tevreden. Kwalificatie 2 was iets beter, maar tactisch totaal niet goed. Ik probeerde in het tweede deel een sleepje te pakken van een andere rijder. Ik dacht dat de rijders achter mij nog wel om mij heen zouden komen, maar dit gebeurde niet. De snelle groep kwam helaas net te laat, toen de finishvlag al was gevallen. In m’n eentje een 2.01.4 gereden, en aangezien het heel erg waaide had er meer in gezeten met een slipstream. Starten vanaf P19 dus.

Zondag hadden we een warm-up en twee races. Met nog steeds de nodige spierpijn begon ik aan mijn warm-up, tijden waren weer een stuk beter dan de kwalificatie en ik sloot de sessie af met een 2.00.3. Hier was ik tevreden mee, aangezien ik dit weer alleen had gereden, en het maar een halve seconde van mijn PR af lag. Met goede moed op naar Race 1. Helaas, was deze maar van korte duur. Er was al veel chaos bij de start, omdat er al 2 rijders vielen op het rechte stuk. Hierdoor moest ik even van mijn gas af en had ik al een paar posities verloren voor de eerste bocht. Ik haalde echter voor de Strubben alweer 3 rijders in en zat er dus nog goed bij. Thom viel voor mij, en om hem te ontwijken probeerde ik nog wat scherper in te sturen. Iets te hard hierdoor in de rem geknepen en de race was voor mij na 3 bochten al voorbij. Crash nummer 3 van het weekend, en 3 keer op de linkerkant. Goed veel last van mijn heup, maar alles gecheckt bij medical center en het was alleen maar een zware kneuzing. De motor álweer klaar gemaakt door mijn ouders en op naar race 2. De start was nu niet heel geweldig en ik verloor een aantal plekken na de start. Ik kwam eerst te rijden met Thijs en Xavier, en elke ronde wisselden we wel een paar keer van positie. De race werd met 5 rondes rood afgevlagd omdat er een motor op de baan lag. Dat betekende dus een herstart. Weer opnieuw opladen, en nu was mijn start wel goed! We kwamen nu in een groep te rijden met z’n 4en. Mooie strijd gehad en als 11e gefinisht van het IDM en 5e van de Yamaha R3 cup.

Al met al dus een moeilijk weekend voor mij, maar toch enigszins positief afgesloten. Ik was het hele seizoen nog niet één keer gevallen, dus dat heb ik nu even dubbel en dwars ingehaald. Er staat nog 1 raceweekend voor ons op het programma, voordat het seizoen er op zit. Dus nog één keer knallen en hopelijk nog weer een stap zetten naar de top van het veld.

 

Gamma Racing Days @ Assen

Afgelopen weekend stond er voor de Yamaha R3 cup weer een groot evenement op het programma. Dit keer was het programma verdeeld over twee dagen, en reisden we dus op vrijdag af naar Assen.

 

Zaterdagochtend om 8 uur stond al de eerste kwalificatie op het programma, dus zaten we om 06:30 al aan het ontbijt. De omstandigheden waren nog niet ideaal, maar ik was van plan om direct vanaf het begin er goed bij te zitten. Omdat we maar twee kwalificaties en één race hadden dit weekend, was het belangrijk om direct goed in je ritme te zitten. Ik reed in de eerste kwalificatie naar een nette P8 van de 22 rijders. Gevoel met de motor was goed, maar het zou in de tweede kwalificatie een stuk sneller gaan.

  

In de tweede kwalificatie wilde ik graag weer als een van de eersten de baan op. Vanaf de eerste ronde goed doorgereden en stuk voor stuk kwamen er een aantal snellere rijders om mij heen. Ik kon mooi mee met dit groepje en verbeterde steeds mijn tijd. Ik probeerde verschillende dingen uit, waardoor ik ook veel foutjes maakte, maar waar ik wel heel veel van heb geleerd. Ik reed een 1:59.7, wat goed was voor een 13e startplek. Ik zat wel dicht op de jongens voor me, dus ik had na de kwalificaties ook heel erg veel zin in de race. Om 5 uur stond er nog een sportsessie op het programma voor de Yamaha R3 cup, daarna goed voorbereiden en op tijd slapen.

Zondag hadden we pas ‘s middags de race, dus het duurde even voordat we van start mochten. Om 10 voor 2 gingen de lichten uit en ik was goed weg. Ik ging als elfde de eerste bocht door, en kon een stuk mee met de groep voor me. De rijder achter me haalde mij in en we wisselden een paar keer van positie. Al direct aan het begin van de race ging mijn motor twee rondes achter elkaar in de zelfde bocht tussen de versnelling. Hierdoor mistte ik helaas het instuurpunt en kwam ik niet goed de bocht uit. De rijders voor me waren al weg en achter mij was al een groot gat naar de andere rijders. De race dus eenzaam uitgereden en ook niet echt lekker in mijn ritme gekomen. Ondanks dat ik voor een aantal rijders zat die normaal voor mij staan, was ik niet helemaal tevreden. Dit was omdat het zaterdag zo goed ging en ik ook heel ontspannen op de motor zat, ik had dit graag willen afmaken in de race, omdat ik voel dat het er wel in zit. Ik ben uiteindelijk als 10e gefinisht en als 6e voor het R3 cup klassement.

De volgende races zijn weer in Assen, ditmaal tijdens het IDM van 7 t/m 9 september, nieuwe ronden nieuwe kansen!

IDM/Yamaha R3Cup - Zolder

De TT zat er nog maar net op, of het volgende raceweekend stond alweer voor de deur. Ditmaal reisden we af naar het Belgische Zolder, voor race 9 en 10 van de Yamaha R3 cup.

Ons weekend begon op vrijdag met twee vrije trainingen. Ik had nog nooit op dit circuit gereden, dus heb de eerste vrije training dan ook gebruikt om referentiepunten en de juiste versnellingen te vinden. Al snel had ik ook veel problemen met schakelen, omdat de motor vaak uit de versnelling ging. In de tweede vrije training mijn tijd verbeterd ten opzichte van de eerste training, maar de problemen hielden aan, ondanks dat we dingen probeerden om het op te lossen. Aan het einde van de dag was mijn snelste tijd een 1:54.1, hiermee was ik niet tevreden, omdat ik naar mijn mening te ver van de kop af zat.

  

Op zaterdag stonden er 2 kwalificaties op het programma. We hadden inmiddels een andere remschakelset gemonteerd, en dit verhielp het probleem enigszins, maar het was nog niet helemaal weg. Met een verse achterband de baan op, en de hele sessie progressie kunnen maken. Dit kwam mede doordat ik vrijdagavond de baan nog even door genomen had en een aantal andere versnellingen uitprobeerde. Dit resulteerde in een 1:51.7, P9 van de Yamaha R3 cup. In de tweede kwalificatie de tijd niet meer verbeterd, mede doordat het deze sessie een stuk warmer was. Ik mocht dus als 9e starten tijdens de twee races op zondag.

Zondag begon met een warm up, en met een 1:51.7 was ik positief voor de twee races. De eerste race heb ik veel alleen gereden, in de tweede ronde verloor ik namelijk al direct de aansluiting. De motor schoot terug van 4 naar 3 en wilde vervolgens niet meer naar de 4e versnelling. Dit kostte me zo veel tijd dat er al een heel gat was ontstaan. Ik kon dit niet meer dichtrijden en eindigde als 10e van de R3 cup. Race 2 begon direct al een stuk beter dan de eerste race. Ik had niet een geweldige start, maar reed wel naar de rijder voor me toe. Deze haalde ik in, en ik had dus deze keer wel de aansluiting gevonden. Na een aantal ronden begonnen de problemen weer en moest ik helaas weer een gat laten. M’n snelste rondetijd wel verbeterd naar een 1:51.2, dus weer een halve seconde sneller dan in de kwalificatie. Als 9e van de Yamaha R3 cup over de finish. Over het algemeen uiteindelijk wel tevreden over het rijden, en ik ben er van overtuigd dat ik in Assen weer de volle aansluiting heb. Wij gaan nu hard aan de slag om het probleem boven water te krijgen.

Speciale dank naar het team van de Yamaha R3 cup en natuurlijk m’n ouders, die hard gewerkt hebben om het probleem op te lossen. We hebben nu eerst weer een tijdje pauze tot het volgende evenement, 18&19 augustus tijdens de GAMMA Racing Days.

TT-Assen

 

Afgelopen weekend stond er voor de Yamaha R3 cup een speciaal weekend op het programma. We reden namelijk mee met de Dutch Supersport 300 in het bijprogramma van de TT!

Donderdag reisden wij al af naar Assen, om alles klaar te zetten. Vrijdags hadden we namelijk al de vrije training en kwalificatie. Ik had al twee keer eerder op Assen gereden, alleen reden we dit keer de layout met de snelle Ruskenhoek, die ik nog niet eerder had gereden. Donderdagavond hadden we een trackwalk, waar een paar handige referentiepunten voor deze bocht werden verteld. Vrijdag om 12:35 hadden we de eerste training, ik reed een 1.59.8, wat goed was voor een 26e plek in totaal (van de in totaal 37 deelnemers). In de kwalificatie scherpte ik mijn tijd aan naar een 1.58.5, dit betekende een 25e startplek voor de races. Dit was goed voor P11 van de R3 cup, waarbij dit weekend ook 3 gastrijders mee reden. Ik merkte in de kwalificatie dat ik niet echt profijt kon halen uit het rijden achter de andere rijders. Mijn snelste tijd zette ik terwijl ik alleen reed, terwijl je er eigenlijk veel profijt van kan hebben als je bij iemand in de slipstream zit.

Tijdens de eerste race kende ik een goede start, ik kwam in een groepje te rijden wat streed om P21. Echter lag het tempo helemaal niet hoog, en reed iedereen elkaar telkens in de weg. Mijn laatste ronden waren niet goed, en ik kwam als 5e van het groepje over de finish. Dit betekende P25 in het algemeen, en 12e van de cup. Na de race niet geheel tevreden, ik merkte dat ik veel moeite had met het rijden in een groep. Voorheen reed ik veel alleen, dus er valt nog veel te leren.

De tweede race was voor mij een stuk beter. De start was niet heel goed, en op een gegeven moment kwam ik met Thijs Sup te rijden. We reden het gat dicht naar Mieke Abbink en hadden met z’n drieën een mooie strijd. In de laatste ronden ging het tempo nog omhoog en reden we het gat dicht naar de twee rijders voor ons. In de laatste ronden nog een tijd in de 1.57 weten te rijden, en zo ook weer mijn beste rondetijd weten te verbeteren. Uiteindelijk deze race als 24e gefinisht op 0.112 van P22. Weer héél veel geleerd deze race, en vooral een hele leuke strijd gehad! Voor het Yamaha R3 cup kampioenschap ben ik twee keer als 9e gefinisht, omdat de gastrijders niet meereden voor de punten.

In de week voorafgaand van de TT, stond er een artikel over mij in de Drachtster courant, te lezen via deze link.Ook in de Leeuwarder Courant werd er op vrijdag aandacht geschonken aan mijn deelname tijdens de TT, het zelfde artikel stond op zaterdag in het Dagblad van het Noorden, dit artikel lees je hier.

Aankomend weekend reizen we alweer af naar het Belgische Zolder, waar wij weer samen rijden met het IDM&ONK Supersport 300.

 

3e ronde van de Yamaha R3 cup in het Belgiche Mettet

 

Afgelopen woensdag reisden we af naar het Belgische Mettet voor de 3e ronde van de Yamaha R3 cup. Donderdag was een trainingsdag, waarna we op zaterdag en zondag de kwalificaties en races reden.

Donderdag begon warm en droog. ‘s Ochtends voor het eerst de baan op. Mettet is een vrij kort en technisch baantje, de eerste paar sessies goed gebruikt om verschillende referentiepunten te bepalen en de goede tandwielverhouding uit te zoeken. Na de 4e sessie begon het hard te regenen, en de baan zou dan ook niet meer opdrogen voor het einde van de dag. Besloten om niet te gaan rijden op een nat circuit, aangezien de vooruitzichten voor het weekend droog waren, en we geen onnodige risico’s wilden lopen.Na een dag gerust te hebben op vrijdag, begonnen we de dag met de 1e kwalificatie. Het was direct al vrij warm en ik reed een 1.16.2. Donderdag kwam ik niet verder dan 1.16.9, dus een goed begin van de dag. De tweede kwalificatie verliep niet zo lekker. Begin van de sessie kon ik een lekker tempo rijden, maar nadat ik binnen was gekomen maakte ik veel foutjes en kon ik m’n tijd niet echt meer verbeteren. 1.16.0 en een tiende startplek voor de race. De eerste race stond al gepland op zaterdag middag. Ik had een goede start, en kon 2 rondjes de rijder voor mij volgen. Daarna reed ik de hele race alleen. Door 2 uitvallers gefinisht op P8.Zondag moesten we de hele dag wachten op race 2 om 16:30. Wederom was het heel warm, dus was het belangrijk om je goed voor te bereiden op de race. Met nieuwe banden en nieuwe motivatie ging ik weg voor race 2. Start was goed en ik had direct aansluiting bij de rijder voor me. 10 rondjes de aansluiting weten te behouden totdat ik opkomen rechte stuk een schakelfoutje maakte en een gat moest laten. Race in een goed tempo uitgereden, en met een snelste ronde van 1:15.4 weer een heel stuk van mijn tijd afgereden. Na afloop van de race zeer tevreden omdat ik vorige races veel in niemandsland heb gereden, vooral in race 2 een hele grote stap vooruit gezet en de aansluiting weten te vinden bij de jongens voor mij.

  

Q1: P10, 1:16.224, +3.000
Q2: P10, 1:16.058, +3.108
Race 1: P8, +49.619 Snelste ronde: 1:16.115
Race 2: P10, +33.843 Snelste ronde: 1:15.464

 

De volgende races zijn tijdens de TT van Assen 29 juni – 1 juli. Ik kijk nu al weer uit om deze lijn voor te zetten, en in Assen nog meer progressie te boeken!

 

 

Yamaha R3 cup  in het Duitse Oschersleben.

 

Twee weken na de eerste races in Croix, stond het tweede evenement al weer op het programma. Dit keer in Oschersleben onder de vlag van het IDM.Vrijdag begonnen we met 2 vrije trainingen. De eerste vrije training de baan leren kennen, verschillende versnellingen proberen en een 1:48.8 gereden. De gearing toch nog wat korter gezet voor de tweede vrije training, wat resulteerde in een 1:46.8. Tijdens de trackwalk nog wat aanwijzingen gekregen voor de volgende dag.

Zaterdagochtend hadden we de eerste kwalificatie. Het gevoel was direct goed en ik kon mooi met een andere rijder mee. Totdat na 3 rondes mijn ketting brak, einde eerste kwalificatie, ik kwam dus niet verder dan 1:47.8. In Q2 kwam ik naar een tijd van 1:46.7. P22 van de 28 in totaal, en 10e van de Yamaha R3 cup.In beide races 9e geëindigd van de Yamaha R3 cup. In beide races een goede start, helaas moest ik in de tweede race starten vanaf P26, door het missen van een bandensticker in de warm up zondag. In de eerste race in het begin een mooie strijd gehad met Seppe, die helaas crashte. Daarna nog een gevecht gehad met een andere rijder, die ik helaas net verloor. In race 2 haast de hele race alleen gereden, in de laatste ronde m’n beste rondetijd verbeterd naar 1:46.3.

Jammer dat ik veel alleen heb gereden, hopelijk kan ik de volgende races wel net die stap maken naar de rijders voor me. 26&27 mei is het volgende evenement, dit keer in het Belgische Mettet.

 

Yamaha R3 cup  in het Franse Croix-en-Ternois.

Afgelopen weekend stonden de eerste races van de Yamaha R3 cup op het programma in het Franse Croix-en-Ternois. Donderdagavond zijn wij al afgereisd naar Frankrijk, omdat we vrijdagochtend al de eerste trainingen hadden.Vrijdag was een extra trainingsdag, we konden 6 sessies rijden van ongeveer 20 minuten. De dag begon met een natte baan, dus weg op regenbanden. Eerste paar sessies heel erg wennen aan de motor en de baan, en later op zoek naar de goede rem- en referentiepunten. Aan het einde van de dag een goed gevoel opgebouwd met de motor.Zaterdagochtend om 9 uur hadden we de eerste kwalificatie, door dichte mist was deze sessie uitgesteld, maar een half uur later konden we toch van start. Uiteindelijk een 1:02.9 gereden, wat goed was voor een 9e plek. ‘s Middags om 2 uur stond de tweede kwalificatie op het programma. Tijdens de briefing van te voren de tip gekregen om deze sessie op te delen in twee stukken, dus tussendoor een keer binnenkomen. Dit pakte voor mij goed uit, want in het tweede deel van de sessie verbeterde ik mijn tijd tot 1:02.0. Dit was goed voor een 10e plek op de grid voor de races van zondag.Zaterdagnacht had het geregend, dus we begonnen weer met een natte baan. Alhoewel het snel opdroogde, is er besloten om met regenbanden de baan op te gaan, omdat er nog aardig wat natte plekken op het circuit waren. Het begin van de eerste race was voor mij lastig, ik moest nog heel erg naar vertrouwen zoeken en reed al snel op een 10e plaats. Aan het einde van de race liep ik snel in op de rijder voor mij, maar de race was net te kort. Mijn snelste rondetijd was beter dan de 3 rijders voor mij, dus dat is wel positief! De tweede race was volledig droog. Ik had geen hele goede start, maar lag al snel op P9. Ik kon in het begin net niet aansluiten bij de rijders voor me, dus ik heb de hele race alleen gereden. Tijdens de race maakte ik veel foutjes met terugschakelen, en schoot de motor wel eens uit de versnelling. Paar verbeterpuntjes dus.

 

 

Al met al een goed eerste weekend op de Yamaha R3! Ik heb nu al zin in de volgende races in Oschersleben over twee weken.