BIKERFRIENDS.NL

BIKEADVENTURES

06-Team Birgit Scheffer in 2017 aan de start in de Yamaha R125Cup

 

 

 

Afgelopen weekend de laatste race van dit seizoen gereden in de GAMMA Yamaha R125 cup. Er stond dit keer een groot deelnemersveld van 19 rijders aan de start. De races vonden weer plaats op de TT Junior Track in Assen.Op vrijdag waren we al afgereisd naar Assen om een middag te trainen.Zaterdagochtend stonden de vrije training en de kwalificatie op het programma. De vrije training verliep prima, ik had direct een redelijk tempo te pakken. Het plan voor de kwalificatie was om achter snellere rijders aan te gaan. Ik ging daarom vanaf de eerste rondes al achter Noah Bronkhorst aan, die ronde na ronde versnelde. Zo zette ik in mijn 2e ronde een tijd van 58.0. Na een aantal ronden bleef bij de één na laatste bocht mijn knie in de curbstones hangen en kwam ik in het gras terecht. Dit was helaas nog nat en daardoor ging ik nog onderuit. Hierdoor na die tijd niet meer een snellere tijd neer kunnen zetten. Hiermee was ik gekwalificeerd als 10e. Dit was op zich geen verkeerde plek, omdat er een aantal snelle gastrijders mee deden.Race 1 begon hectisch, omdat de eerste bochten vrij krap zijn. Ik kwam als negende de eerste ronde uit. De ronde daarna verloor ik direct weer twee plekken, omdat ik wijd moest. Een hele tijd achter P10 aan gereden, deze reed op een gegeven moment een stukje van mij weg. Rein viel echter nog een aantal rondes voor het eind, dus de wedstrijd gefinisht op P9.Bij race 2 was mijn start wat minder, maar toch Rein achter me weten te houden, die vanaf de 11e plek kwam. Een paar rondes later haalde Rein mij weer in, dus lag ik 11e. Wel nog een paar ronden kunnen aanhaken, maar toch moeten lossen. In de laatste ronde waren er nog een aantal valpartijen, dus weer als 9e over de finish gekomen.In het kampioenschap gefinisht op een 9e plek. Al met al wel tevreden over dit seizoen en weer veel dingen geleerd. Ondanks dat ik in 2016 ook al had gereden, waren er nog veel dingen nieuw voor mij. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld veel alleen gereden, en nu moest ik steeds vaker met meerdere rijders vechten om de beste plek. En gelukkig zijn er nog genoeg dingen die veel beter kunnen, dus er zit nog veel meer in! Wij gaan nu hard werken voor volgend seizoen, waarbij het nog niet helemaal duidelijk is welke klasse we dan gaan rijden. Wanneer ik hier meer over weet, zal ik dit vertellen. Voor nu gaan we nog een paar trainingsdagen mee pakken op de Yamaha R125 en dan staat de winter alweer voor de deur.

 

Zaterdag 9 september werd de één na laatste wedstrijd verreden van de GAMMA Yamaha R125 cup van dit seizoen. De voorspellingen waren niet heel best en uiteindelijk is het ook de hele dag nat geweest. De baan in Emmen is een kartcircuit, dus is het in de regen erg glad.Er waren in het begin over het wel of niet rijden, aangezien het nat was. Ik was sowieso van plan om te gaan rijden, maar er zijn ook een aantal rijders niet gestart. We begonnen met de vrije training, deze heb ik gebruikt om aan te voelen hoe glad de baan nou echt was. Het circuit bood veel meer grip dan de natte baan in Veldhoven, dus er was prima te rijden.Ik startte de kwalificatie achter twee snelle rijders. Al snel merkte ik dat ik het tempo van deze rijders goed kon volgen. Op een gegeven moment zag ik dat ze aan de kant aangaven dat ik op P1 lag. Ik was ook sneller dan de rijder achter wie ik aan reed, maar kwam er niet goed langs. Ik probeerde steeds een gat te laten vallen, en vervolgens deze dicht te rijden. Echter had ik dit gat steeds te snel dicht en heeft het dus niet maximaal geholpen. Uiteindelijk gekwalificeerd als 4e, dit is mijn beste kwalificatie tot nu toe. Ik wil alleen natuurlijk altijd meer, en helemaal omdat ik een tijdje op P1 stond! Als ik de kwalificatie wat beter had aangepakt, had ik denk ik wel wat verder naar voren kunnen staan.Bij race 1 had ik een moeilijk begin van de race. De start op zich was niet slecht, ik behield mijn plek in de eerste bocht. De eerste ronde was echter niet goed, ik kwam als zevende door na 1 rondje. Ongeveer de hele tijd strijd gehad met Rein om de 6e plek. Ik wist waar ik sterk was omdat ik de hele tijd achter Rein aan reed. Doordat er tijdens de race een rijder viel, schoven we nog een plek op. In de laatste ronde zat ik nog steeds achter Rein, wel was ik hem bij uitkomen laatste bocht een paar keer voorbij gekomen. Hier was ik dus sneller dan Rein en hier ging ik het dan ook proberen. Ik probeerde de laatste bocht heel vroeg op het gas te gaan en hem zo voorbij te rijden, en dat lukte. Race 1 uiteindelijk gefinisht als vierde, weer een beste resultaat tot nu toe, maar niet helemaal tevreden over de race!Bij race 2 was het dus belangrijk dat ik in het begin van de race wat brutaler was. Dit lukte goed en ik kwam als vijfde door na 1 rondje. Ik reed achter de eerste vier rijders aan en wilde de rijder voor me inhalen in de 1 na laatste bocht, echter raakte ik deze rijder en ontstond er een gaatje. Ik kon een tijd dat gaatje gelijk houden, maar ik kon er niet naar toe rijden. Wel had ik een groot gat achter me. Op een gegeven moment dus minder risico genomen en de race uitgereden als vijfde.Als dagtotaal was ik vijfde geworden, met 102 punten stond ik maar 3 punten achter de derde plaats. Al met al natuurlijk heel tevreden met de resultaten! Wel een aantal verbeterpunten in de races, waardoor ik denk dat het nóg beter kon. Inmiddels kunnen we ons opmaken voor de laatste race in Assen op 23 september.
 

 

 

 

Afgelopen weekend stonden de GAMMA Racing Days op de agenda. Voor de GAMMA Yamaha R125 cup betekenden dit 2 racedagen en een demorace op het TT circuit op zondag.
 
Zaterdag startten we met een vrije training, direct voelde ik al dat ik niet lekker reed. Ik had ook al een aantal weken niet gereden en moest heel erg inkomen. De kwalificatie was dan ook niet geweldig, ik reed als snelste een 58,9 en kwalificeerde me hiermee als 10e. Ik heb op Assen al eens een 57.5 gereden, dus ik was hier niet heel tevreden mee. Race 1 had ik een goede start en ik reed een tijdje negende, wel wist ik dat er twee rijders op een gegeven moment vlak achter me zaten. Toen de ene een inhaalactie bij mij inzette moest ik wijd en kon de ander er ook voorbij. Hierna lag ik dus 11e. Uiteindelijk was het verschil op de streep 0.3s naar P10 en 0.9s naar P9. Race 2 startte ik slechter en lag ik uiteindelijk 11e. Wel steeds heel dicht op mijn voorganger gezeten, alleen kon ik er maar niet omheen komen. In 1 bocht verloor ik heel veel bij de exit waardoor er elke ronde weer een gat ontstond, die ik in de rest van de ronde weer dicht moest rijden. Doordat er een rijder voor mij viel uiteindelijk gefinisht als 10e, met een gat van minder dan 0.2s naar P9. Wel weer wat sneller gereden dan in de kwalificatie, maar een 58.5 is nog steeds een seconde langzamer als mijn snelste tijd in Assen.
 
 
Zondag begon vroeg met een demo op het TT circuit. Dit was weer heel leuk om te doen en ondanks dat het best vroeg was, zat er al best veel publiek! Hierna stonden onze eigen trainingen op het programma. De vrije training gebruikt om er weer wat tempo in te krijgen. De kwalificatie verliep echter niet helemaal volgens plan. Het plan was om achter een snellere rijder aan te gaan, om hierdoor zelf ook een snellere tijd te rijden. De eerste ronden heb ik alleen gereden en reed ik een 58.2. Daarna liet ik me terugzakken, alleen toen ging de rijder voor me ook langzaam rijden. Vervolgens kwam ik nog even buiten de baan doordat er iemand bij mij achterop reed. Toen ik eindelijk een goed sleepje had gevonden, werd de sessie afgevlagd. Het plan was dus niet helemaal gelukt. Ik moest weer starten vanaf een 10e startplek. Race 1 begon vrij chaotisch, in de beginfase gingen er drie rijders voor mij onderuit. Het gaatje naar de rijder voor mij bleef gelijk, maar ik kon het niet dichten. Zelf had ik al een heel gat geslagen naar de rijders achter mij. Doordat ik door de valpartijen voor mij op een zevende plek lag, heb ik besloten rustig de race uit te rijden en geen risico’s meer te nemen. Race 2 kon ik in het begin aansluiten bij een groepje van 3 rijders. Na een tijdje moest ik echter lossen en kwam ik weer alleen te rijden. Daarom uiteindelijk deze race ook rustig uitgereden en gefinisht op de 10e plaats.
 
De GAMMA Racing Days is voor ons altijd een heel leuk weekend, er is veel te doen en er is veel meer publiek dan normaal. Helaas gingen de races niet helemaal volgens plan en waren de tijden niet super. Vandaag ga ik echter weer richting Assen om 3 dagen te trainen tijdens racekamp. De volgende race zullen we rijden in Emmen en gaan we weer voor betere posities!
 
 
Birgit Scheffer #16
 

Dit weekend stond de wedstrijd in Eindhoven op het programma. Vrijdags konden we trainen op het circuit. Wij kwamen om ongeveer twee uur aan, het duurde even voordat ik de baan doorhad. Op een gegeven moment een paar rondjes achter Dustin aangereden en daarna mijn tempo steeds wat kunnen opschroeven. Aan het einde van de dag nog gevallen, met als resultaat wat schaafplekken, blauwe plekken en een dikke elleboog. Daarna nog wel weer wat rondjes kunnen rijden en vervolgens voor de wedstrijddag een andere voorband erom gelegd.

Toen ik zaterdagochtend wakker werd was het direct nat. Het circuit waar we op reden is een kartcircuit en staat er daarom om bekend dat het goed glad is in de regen. Met de vrije training de baan op, en gewoon geprobeerd om gevoel te krijgen met de motor in de regen. Er gingen veel rijders onderuit, maar ik bleef zitten. Na een tijdje werd ik binnengeroepen door m’n ouders, omdat die het risico op vallen wilden beperken. Met de kwalificatie was het net zo nat als in de vrije training. Ik ging als tweede de baan op en al in de eerste ronde ging het mis. Met het aanremmen direct de voorkant kwijt. Remhendel was kapot dus ik moest naar binnen zonder een tijd gezet te hebben. In totaal nog de tijd om 6 rondjes te rijden en nu was het zaak om eerst een tijd te zetten en niet weer te vallen. In de vijfde ronde kwam ik naar een 1.08.5 wat goed was voor een zevende startplek.Race 1 was ook nog steeds nat. De start was goed en ik hield het gat naar P6 voor mij ongeveer gelijk. Wel hoorde ik dat er 1 of meerdere rijders vlak achter mij zaten. Toen Noah mij inhaalde in de hairpin moest ik wijd, waar grote plassen water lagen, ik kon dus niet veel snelheid meenemen uit de bocht omdat het daar nog gladder was. Daardoor kwam Koen mij uitkomen hairpin ook nog voorbij en was er direct een gat naar hun. Uiteindelijk geen risico’s meer genomen en gefinisht als 9e.Bij race 2 was er een droge lijn aan het ontstaan op het circuit. Je kon dus wel een stuk harder rijden, maar het was ook extra oppassen. Naast de droge lijn was het namelijk nog steeds nat en superglad. Deze race de hele tijd op P6 gereden tot dat Noah er hem in de hairpin weer naast zette. Hij had nu de droge lijn en ik zat op het natte, dus er was direct een gat. Uiteindelijk afgevlagd op P7. Achteraf bleek dat we een ronde te veel hadden gereden. En aangezien Noah mij in de laatste ronde had ingehaald, was ik alsnog gefinisht op P6.
 
Dagtotaal was P7 en weer een beter weekend gereden dan de vorige weekenden. Vandaag nog weer getraind op Assen. Na drie dagen op de motor en twee valpartijen toch wel wat spierpijn. De volgende race is 5&6 augustus tijdens de GAMMA Racing Days in Assen!
 
Birgit Scheffer #16

 

 

Maandag 5 juni verreden we een wedstrijddag op het circuit in Staphorst. Het circuit was helemaal veranderd ten opzichte van vorig jaar, dus voor iedereen was de baan nieuw. Er zaten 4 hele korte bochten in, maar ook 2 lange rechte stukken. De dag begon met een vrije training, het was belangrijk om de baan goed te leren kennen. Vrije training afgesloten met een 1.02. De kwalificatie verliep voor mij niet vlekkeloos. De eerste bocht na de start was heel krap, dus het was belangrijk om een goede kwalificatie te rijden. In het begin kon ik goed mijn rondjes rijden, maar toen ik de laatste paar ronden nog wilde aanzetten had ik wat pech met andere rijders en een paar foutjes. Ik moest starten vanaf P12.
 
  
 
De start van de eerste race ging niet goed, ik hield wel P12 maar er ontstond direct een gaatje naar P9 en 10. Drie kwart van de race achter Mieke gereden op P11, toen een paar rondes voor het einde een aanval geplaatst en P11 niet meer afgestaan. Voor ons viel nog iemand, dus uiteindelijk P10. De hele wedstrijd reden we het zelfde tempo als Noah en Luuk op 8 en 9, maar deze hadden direct bij de start al een gat. Voor race 2 was het dus belangrijk om dit keer wel goed te starten.
 
 
In race 2 kwam ik redelijk van mijn plek. Echter raakte ik in de eerste bocht de achterband van een andere rijder waardoor ik haast viel en hierdoor Mieke nog aantikte. Hierdoor kwam ik de eerste bocht uit als dertiende. In de eerste paar rondes direct al weer opgeklommen naar P11, echter had ik de hele race iemand vlak achter me zitten. Weer hadden we het zelfde tempo als P10, maar misten we weer de aansluiting met de start.Al met al had er zeker meer in gezeten, maar ik ben toch blij dat ik de gevechten in de races wel heb kunnen winnen. Volgende keer weer beter kwalificeren en er direct beter bij zitten in de races! Op 1 juli rijden we weer wedstrijden op het kartcircuit in Veldhoven, tot die tijd gaan we nog veel trainen in Assen!
 
 

Birgit Scheffer #16

 

 
Zaterdag 20 en zondag 21 mei reden we twee wedstrijddagen in Spa. Donderdagmiddag vertrokken we vanuit Drachten richting België. Onderweg hebben we mijn nieuwe helm opgehaald in Heerenveen, met dank aan Motorhuis EsVanA en Rijschool Dick Hielkema. Vrijdag konden we trainen op het kartcircuit, helaas was het de hele dag nat. ‘s Middags toch besloten om te gaan rijden, en het tempo in de regen was goed.
 
 
Zaterdagochtend begonnen we de vrije training droog. Omdat dit natuurlijk heel anders rijdt dan in de regen, moest ik heel erg zoeken naar het goede gevoel. Hierna stond de kwalificatie op het programma. Het leek er op dat het ging regenen, daarom was het belangrijk om direct een snelle ronde te zetten. Iedereen werd tegelijk de baan opgestuurd en al aan het einde van de eerste ronde begon het te sputteren. Omdat het alleen maar harder zou gaan regenen ging ik in de eerste echte ronde aanzetten. Helaas was het na een paar spetters al zo glad dat ik in bocht 3 direct onderuit ging. Na mij volgden er ongeveer 7 rijders in de zelfde ronde. De snelste rondetijden waren dus gezet in de outlap in het gedrang. Dit betekende startten van P11. Bij de start van de 1ste race verloor ik direct 1 plekje. Na ongeveer acht ronden had ik de aansluiting gevonden bij het groepje voor me. Ik had net een rijder ingehaald, toen ik merkte dat ik mijn schakelpookje was verloren. Helaas race 1 DNF.  In race 2 verloor ik weer direct een plekje bij de start, maar won ik ook weer een plekje in de ronde er na. Lange tijd op P11 gereden, helaas een paar ronden voor het einde nog ingehaald. Race 2 P12.Zondag begon weer met een vrije training, net zoals zaterdag had ik gewoon geen goed gevoel op de motor. Het vertrouwen mistte in de bochten. In de kwalificatie reed ik een 57.9, dit was goed voor een 12e startplek. In de beide races heb ik deze tijd niet weten te verbeteren. Beide races reed ik alleen, race 1 P12 en race 2 P10.
 
  
 
Helaas door dit weekend 3 plaatsen gezakt in het kampioenschap, waar ik nu 10e sta. De volgende race is 5 juni in Staphorst, waar ik hoop er weer beter bij te zitten.
 
 
Birgit#16
 
 
 
 
De tweede racedag van het seizoen stond dit weekend 21 & 22/4 op het programma. Dit maal moesten we afreizen naar het Brabantse Berghem. Vrijdag konden we hier al trainen, er was dit jaar nieuw asfalt gelegd. Dit asfalt was met de harde band best glad, maar met de zachte band was er goed grip. De trainingsdag verliep verder goed en de snelheid zat er op dit circuit al goed in.
 
  
 
De zaterdag begonnen we met de vrije training, direct voluit gegaan om het maximale uit de dag te halen. Dit resulteerde in een snelste tijd in de vrije training, positief begin van de dag. De kwalificatie verliep op een paar foutjes na ook goed. De foutjes waren vooral met terugschakelen voor een bocht, waarbij ik het schakelpookje steeds mistte. De kwalificatie afgesloten met een 6e startplek, met 57.5 stond ik 1.5 seconde van nummer 1 af.
 
 
Bij de eerste race pakte ik een goede start en handhaafde ik P6. Uiteindelijk kwam er iemand om me heen, waarbij ik eerst nog wel kon aanhaken. Ook in de races maakte ik veel foutjes met schakelen. Dit gebeurde ook in de laatste ronde, waardoor ik nog werd terug gezet naar P8. Race 2 was de start ook goed. Dit keer ging de openingsfase alleen niet heel goed. Normaal ben ik juist vanaf het begin snel, maar dit kon ik nu niet voor elkaar krijgen. De wedstrijd afgesloten op een negende plek.
 
 
De snelheid zit gewoon goed, alleen maak ik nog te veel fouten in de race. Het schakelpedaal staat inmiddels net wat anders, wat we vandaag op Assen ook alweer hebben getest! In Assen hebben we 6 mei ook de volgende race! Hopen op een net zo goede kwalificatie en betere races!
 

Birgit#16

 

Zaterdag 1 & Zondag 2 april stond het eerste weekend van de GAMMA Yamaha R125 cup op het programma, te Assen. Zaterdag hadden we over de hele dag 5 trainingen en zondag een tijdtraining, kwalificatie en 2 wedstrijden.Zaterdag mochten we van start met de eerste trainingen voor de GAMMA Yamaha R125 cup, de eerste 3 sessies waren mooi droog. In deze sessies was mijn snelste tijd 58.5, waar ik vorig jaar nog 1:00.4 reed. Natuurlijk was ik hier wel enigszins tevreden mee, maar ik wist ook dat het wel harder kon. De vierde sessie was de baan kletsnat en regende het nog, hierdoor werd de vijfde sessie ook afgelast. In de middagpauze kregen we in het mediacentrum van het TT Circuit nog een voorlichting van Wim Kroegman over het omgaan met sponsoren en social media.

Voor zondag was er goed weer voorspeld. De eerste vrije training heb ik gewoon lekker kunnen rijden, als volgende stond de kwalificatie op het programma. Ik trainde met 57.5 naar een 6e tijd! Hier was ik zeker heel blij mee, dit was weer een seconde sneller als gister en zo ver naar voren had ik nog nooit gestaan bij de start. Race 1 was mijn start gewoon prima, ik heb de 6e plek vast kunnen houden. In ronde 1 kwam ik helaas al buiten de baan, waardoor 3 rijders mij voorbij kwamen, daarna vielen er nog 2 voor mij. Het ritme wat ik in de kwalificatie wel had, was er niet echt in de race. Uiteindelijk als 9e gefinisht, met als snelste rondetijd 58.4. In race 2 was mijn start weer goed, en ik kwam als 4e de eerste bocht uit. Ook deze race verliep niet vlekkeloos en ik ben uiteindelijk weer als 9e gefinisht.
 
  
 
Het dagtotaal was een 9e plek. Natuurlijk ben ik hier niet ontevreden mee, maar ik had stiekem gehoopt dat er na die kwalificatie wat meer in had gezeten! De volgende race is in Berghem op 22 april, in de tussentijd trainen we wanneer dat kan op de Junior Track in Assen.
 
Birgit #16
 
Foto's: John Bruinick & Geert van der Tuuk