20-Review:Suzuki GSX1250FA
Suzuki GSX1250FA Bj:2010
Vanaf aankoop,en de 11643Km Testride in 2017.
De meesten kennen het wel, het motorseizoen is te einde, en de tijd voor onderhoud is aangebroken. Ook een tijd om weer eens in het fotoarchief te duiken om terug te kijken op onze motoravonturen van 2016. Maar zeker ook een tijd om vooruit te kijken naar het seizoen 2017. Bij mij is het niet anders, en in de donkere dagen voor kerst 2016 surf ik het internet af op zoek naar een nieuwe en leuke Suzuki uitdaging voor het komende jaar. Niet dat mijn huidige Bike, een Suzuki GSF1200S niet meer aan mijn verwachtingen voldoet, maar verandering van spijs doet eten is het gezegde, en ik ben in de stemming voor een nieuw hoofdgerecht.
Surfend op het internet kom ik inderdaad een leuke telg uit de Suzuki dynastie tegen welke mijn aandacht trekt, en te koop word aangebonden door Motorcenter Venlo.
Het betreft hier een GSX1250FA. Voor mij een GSF1250Bandit, maar dan voorzien van de nodige tupperware in de vorm van een stroomlijn. Mooie fiets, maar op foto’s is natuurlijk alles mooi. Het zou voor mij de eerste keer zijn dat ik eventueel een motorfiets zou kopen bij Motorcenter Venlo, en ik weet dus niet hoe hun service enz zou zijn. Ik ben wel vaker bij hun geweest, maar het bleef zoals Willem Alexander bij een van zijn buitenland reisjes ooit zij over ons Hollanders, kijken kijken maar niet kopen. Van alle motorzaken hoor je zowel positieve als ook negatieve recensies, dus ik spring in mij vierwielige burgerkoets, en reis af naar Venlo, om me zelf een beeld te vormen. Een aangename verrassing licht op me te wachten. De GSX1250FA staat er meer dan mooi bij, met 18.000Km op de teller van bj:2010. Als een jongeling in een speelgoedwinkel maak ik een eerste kennismaking met misschien wel mijn nieuwe fiets, en het eerste fysieke contact vind plaats doormiddels een proefzit op de Bike. Ook de Givi kofferset welke op deze Bike standaard is gemonteerd, zou goed van pas komen a.s. mei, als ik met mijn motorvriendjes op pad ga voor een 6 daags motoravontuur in Oostenrijk.
Na een uitgebreide inspectie rondom de machine, toch een aantal kleine krasjes geconstateerd op het rechterkuipdeel van de fiets. Geen valschade, en een vriend van mij weet hier wel raad mee. Het is tenslotte natuurlijk geen nieuwe fiets. Nog even naar de balie voor wat achtergrond informatie, en ik krijg hier te maken met de eigenaar van Motorcenter Venlo, Moes van Hoogstraten. De motorfiets was nieuw gekocht bij Motorcenter Venlo, en is hier ook altijd in onderhoud geweest, zodat ik op hun pc mee kan kijken naar de gehele historie van deze Suzuki. Het is geen fiets met een enorme berg PK’s aan boord, maar dat is ook niet wat ik zoek. Samen gaan we nog even naar de boven verdieping, om de krassporen op het kuipdeel te bekijken, en nog wat uitleg over de fiets. Tot zover mijn eerste kennismaking met de fiets, nu thuis even de financiele zaken met mijn echtgenote op een rijtje zetten of dit binnen ons budget zou kunnen vallen. De komende dagen blijft de Suzuki maar door mijn hooft malen, en rij ik na mijn werk nog even naar Motorcenter Venlo, om hem nog eenmaal te bekijken en te inspecteren. Dit keer ook zonder kofferset. Een medewerker gaat met mij naar boven, start de motorfiets, en ik denk dat de symfonie welke uit de viercilinder kwam, mij daarna geheel over de streep trok. Maar zoals het bij iedereen gaat, wat krijg ik terug voor mijn huidige GSF1200F? Ook krijg ik het 06-nummer van de vorige eigenaar van de Soes mee, zodat ik kan informeren naar zijn ervaringen met deze fiets. Deze was tevreden geweest met deze Suzuki, maar was overgestapt naar een BMW.
Na alles thuis op een rijtje te hebben gezet, word er door ons besloten om voor deze fiets te gaan, maar het e.e.a. hangt natuurlijk ook van de inruilprijs van mijn huidige Bike af. Dus wederom naar Venlo, maar dit keer met de bedoeling om na een tevredenstellende proefrit knopen door te hakken. Tijdens de proefrit gedraagt de Soes zich zoals deze Suzuki zich dient te gedragen. Ingetogen in de lagere toerentallen, maar een “widdowmaker” als er om gevraagt word. En nu natuurlijk het spel van de knikkers,wat is de inruilwaarde van mijn huidige fiets? Ik heb een minimale prijs in mijn hoofd, maar of Motorcenter Venlo mij hierin tegemoet zal komen, we zullen zien. Na mijn emotionele verbinding met het onderwerp motorfiets in een kast geparkeerd te hebben, trekken we ons met een bak koffie terug op een kantoortje, om te bekijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. En ja hoor, bij het verlaten van van het pand ben ik eigenaar van de GSX1250FA, ik moet alleen nog even de benodigde muntjes op hun bankrekening parkeren. Zoals afgesproken staat de fiets voor mij klaar als ik hem kom ophalen, ik loop nog even naar de 1ste verdieping van de zaak om afscheid te nemem van mijn GSF1200S, waar ook een paar mooie herinneringen aan kleven.
Ik krijg nog een korte uitleg over wat ik toch al weet over mijn nieuwe Soes, maar ik stel het wel op prijs dat dit gebeurt. Nog een handtje geven, en even op de foto met mijn nieuwe aanwinst. Daarna rij ik met de Bike naar Swalmen, met mijn echtgenote in mijn slipstream. Thuis aangekomen word de Soes ontdaan van zijn kofferset, en word er koers gezet voor een 420Km lang proeftochtje naar de Eifel en Ardennen.
Waar hebben we de Soes in 2017 allemaal heen gestuurd?
Met de Nachttrein in mei naar Wenen voor een 6-daagse roadtrip door Oostenrijk, waar zo’n 450Km/dag door een 6-tal Bikers, het asvalt werd onderworpen aan een kwaliteits test.

De Bikerfriends.nl voorjaarstocht/weekend naar Motorrad-Landgasthaus Moselhohe in Liesenich.
Bike mit Baerke weekend naar Hotel Typisch in Kell am See, ook goed voor een 850Km.
En verder natuurlijk de dagtochten met motorvrienden en vriendinnen, door Duitsland en Belgie.In totaal hebben we 11643 probleemloze testkilometers onder de wielen van de GSX door laten rollen.
Eindconclusie, wat ging er mis/viel tegen?

Ik was blij met de aankoop van de GSX1250FA, en ik ben nog steeds in mijn nopjes met deze motorfiets. Zou ik een eventuele volgende Motorfiets ook weer bij Motorcenter Venlo kopen? Ja hoor,zeker weten. Alvorens ik tot de aankoop van mijn Bike overging, ben ik meerdere malen in Venlo geweest om het e.e.a. te bekijken en te overleggen. Al deze keren werd ik vriendelijk maar zakelijk door een van de medewerkers ontvangen en te woord gestaan, en deze aanpak beviel mij wel. Wat ging er mis, eigenlijk niets. In Oostenrijk bleef de remlicht schakelaar v.d. achterrem hangen, waardoor mijn remlicht constant bleef branden. Na deze schakelaar minder strak te hebben ingesteld, was dit euvel verholpen. Verder ben ik van mening dat de benzine consumptie natuurlijk altijd omlaag kan, maar hier hangt ook veel samen met de rijstijl van de coureur in wording, de GSX is immers meer een tour als een sportfiets. Al met al was 2017 een mooi motorfiets jaar, en staan er ook voor 2018 weer een aantal motor kilometers op de bikerfriends.nl agenda.
Voor Bikerfriends.nl
Ruud Franssen.