
Vandaag de dag kan iedere motorfietsliefhebber bij de plaatselijke dealer naar binnen stappen, en met zijn droomfiets weer naar buitenkomen. Of het nu een racefiets crosser of chopperbike is, voor iedereen heeft de motormarkt wel een passend model op de planken staan. Om je Bike vervolgens op te pimpen en een persoonlijke tintje te geven, brengen bedrijven als Barracuda en Akrapovic gehele accessoires lijnen uit, welke pasklaar op jou motorfiets te monteren zijn. Maar sommige Bikers willen meer, hun eigen creativiteit loslaten op hun Bike, zich echt onderscheiden en wellicht een boodschap uitzenden naar de buitenwereld.

Zo ook de 41-jarige Werner Beinhart, uit het Brabantse plaatsje Hoogerheide. In het dagelijkse leven is Werner werkzaam in een Kartonage Fabriek, welke verpakkingen produceert voor de voedingsindustrie. In zijn vrije tijd heeft Werner een bijzondere passie, namelijk zijn voorliefde voor de Honda CX modellen, en zijn echte eigen creatie, de Honda RatBike. Op een bewolkte woensdagochtend reis ik af naar Hoogerheide, om kennis te maken met Werner en zijn speciale motorfietsen/Honda collectie. Aangekomen in Hoogerheide, word het mij al snel duidelijk dat ik in het domein van de Honda CX terecht ben gekomen, waarbij het bordje Parking Honda CX Riders Only, mij vriendelijk toch dringend verzoekt om mijn Suzuki Bandit buiten de gereserveerde CX-parking te stallen, niettemin zijn ook niet Honda CX rijders bij Werner van harte welkom. Werner heeft het vreemde geroffel op zijn oprit inmiddels gedefinieerd als een niet Honda CX geluid, en ik word hartelijk door hem ontvangen.

Tijd voor een bakkie koffie, en al snel is er een klik gemaakt tussen ons beiden, waarbij de RatBike uiteraard in het middelpunt staat. Momenteel bestaat Werners collectie uit zeven Honda motorfietsen, twee CX500, twee CX650E, twee CX650-Custom en een GL1500SE. Vele motoren hebben hier de revue al gepasseerd, en allemaal Honda’s. Een keer is er een verdwaalde Yamaha FZ750 langsgekomen, maar deze voelde zich toch niet helemaal op zijn gemak in dit Honda gezelschap, zodat het verblijf maar van korte duur was, en het bij een one night stand bleef. De Special-Bike in dit gezelschap is zondermeer de RatBike, op basis van een, uiteraard Honda CX500 watergekoelde V-twin. Werner liet zich voor deze Bike inspireren door de RatBike stroming, en ging op zoek naar informatie voor de opbouw van zijn eigen Bike in dit segment. In principe, bleek iedere RatBike matzwart te zijn gespoten, waarvoor je fiets eerst een grondige schoonmaak/poetsbeurt zou moeten ondergaan. Omdat poetsen niet Werner’s eerste prioriteit is, kreeg het RatBike idee een verrassende wending. De niet gepoetste Bike werd langzaam volgehangen/opgetuigd, met eerst metaaldraad om de uitlaten, en sleutelhangers aan de valbeugels. De trend was gezet, en alles wat Werner kreeg aangeboden of tegen het lijf liep op rommelmarkten, kreeg een plaatsje op zijn Bike. Momenteel moet je goed kijken welke motorfiets onder al die knuffels en prullaria verborgen zit. De reacties van het publiek lopen uiteen, van afschuwelijk tot hartstikke leuk, en inmiddels heeft Werner het toch maar voor elkaar gekregen om in het programma Man Bijt Hond op nationale televisie te komen, om uitgebreid over zijn passie te kunnen vertellen, klik op onderstaande foto voor het videofragment uit Man bijt Hond.

In het verleden was Werner goed voor een 30.000 km per jaar, momenteel doet hij het wat rustiger aan, en is hij goed voor een respectabele 20.000 km per jaar, verdeeld over de verschillende motorfietsen. Favoriete tourstreken zijn voor hem Duitsland en België, maar ook het rijden van de Stelviopas in Italië was een prachtig avontuur. Al met al, als er maar voldoende bochten in zitten welke het bloed van Werner sneller doen gaan stromen is het oké. Het onderhoud aan de Bike’s gebeurde in het verleden bij de plaatselijke motorzaak om de hoek, maar gaandeweg word er steeds meer in eigen beheer gedaan, zover als mogelijk. De Honda’s CX500/650 staan bekend als betrouwbare motoren, zodat de onderhoudskosten voor deze fietsen dan ook reuze mee vallen. En ja, bij motoren uit de 80er jaren van de vorige eeuw, zijn er inderdaad wel eens zaken welke vervangen dienen te worden doordat ze de houdbaarheidsdatum ruim zijn overschreden.

Werner is lid van verschillende motorclubs, welke hun ervaringen op het internet delen, maar ook geregeld leuke motorevenementen organiseren. Hierbij is Werners RatBike steevast een gewild onderwerp voor fotoschoots, en een inspiratiebron voor medebikers/sters. Ondertussen komt ook Werners vriendin Chantal aanschuiven, en het is meteen duidelijk dat ze de passie van Werner voor de Honda CX deelt. Ook zij maakt de nodige kilometers, en laat zelden verstek gaan bij de door hun bezochte treffens en toertochten. Op mijn vraag naar de waarde van de RatBike, en of hij hem ooit in de verkoop zou willen doen, komt er een resoluut nee uit Werners mond. Mocht het moment komen, waarbij Werner de oversteek naar de eeuwige jachtvelden zou moeten gaan maken, zou hij het fijn vinden als zijn RatBike bij de ceremonie aanwezig zou zijn, zodat iedereen bij het einde van zijn levensavontuur een attribuut van zijn Bike kan halen, om hem in gedachte te houden. We hopen echter dat dit moment nog heel erg lang op zich zal laten wachten, en dat we nog lang mogen genieten van een bijzondere verschijning op de wegen.

Zo zie je maar, je hoeft geen motorfiets te hebben van 30.000 Euro of meer om in de picture te komen. Een budgetbike opgepimpt met een leuk idee doet het ook goed, misschien zelfs beter. Heb jij misschien nog een leuke knuffel/prullaria voor op Werner zijn Bike, ga naar zijn Facebook pagina.
Verslag voor Bikerfriends.nl
Ruud Franssen